Eigen webshop beginnen? Vergeet hier niet over na te denken

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond, de webshops. Verwonderlijk is dat niet, we winkelen meer en meer online. Is het jouw droom een eigen webwinkel te starten? Dan heb je dit in ieder geval mee. Verder maken de laagdrempeligheid en betaalbaarheid het starten van een webshop tot een aantrekkelijke optie. Toch komt er meer bij het runnen van een webwinkel kijken dan je misschien verwacht.

Research, brainstorm en vergelijk
In dit artikel geen stappenplan voor het starten van een eigen webwinkel. Die zijn er op het web genoeg te vinden. Wel krijg je een aantal tips om over na te denken nog voordat je start met je online avontuur. Want een webwinkel openen is relatief makkelijk, maar je wilt natuurlijk ook dat jouw shop een succesverhaal wordt. Daarom is het goed eerst eens flink te brainstormen, researchen en vergelijken: van concurrerende websites tot en met de aanschafprijzen van label software.

Leer van anderen
Het idee om een webshop te starten is waarschijnlijk niet uit de lucht komen vallen. Je hebt producten voor ogen die je wilt gaan verkopen. En met die kennis kun je alvast je concurrentie gaan bekijken. Juist omdat webshops hip and happening zijn, moet jij je straks kunnen onderscheiden met jouw aanbod. De kans is groot dat wat jij wilt verkopen ook al ergens anders aangeboden wordt. Dat betekent niet dat je jouw droom maar moet laten schieten. Maar het is wel slim om te leren wat je leren kunt van deze andere webshops. Vergelijk, maak notities, doorloop bestelprocessen. Ontdek wat werkt en juist niet werkt.

Denk na over hoeveel je zelf kunt doen
Als startend ondernemer ben je met veel meer bezig dan alleen maar je producten verkopen. Je zult een administratie aanleggen, leveranciers zoeken, voorraden beheren, logistieke processen opzetten, klantvragen beantwoorden. En dan hebben we het nog niet eens over de marketingkant van je onderneming. Het is daarom goed om na te denken wat, en vooral, hoeveel je zelf kunt doen zonder direct in een burn-out terecht te komen. Van klantenservice tot administratie, er zijn dingen die je kunt uitbesteden. Bekijk bijvoorbeeld ook eens wat een virtual assistent voor jou kan betekenen.

Verslik je niet in de logistiek
Gaat je webshop eenmaal in de lucht dan stromen de bestellingen hopelijk binnen. Klanten verwachten vervolgens dat hun pakketjes vlot en onbeschadigd bezorgd worden. Wees voorbereid. Waarschijnlijk zul je als startend webshop-eigenaar je orders zelf naar het postkantoor brengen. Houd er rekening mee dat het logistieke proces tijd en energie kost. Denk daarom vooraf na over een slim orderpickproces en de inkoop van goed verpakkingsmateriaal. Verder zijn er tools die je tijdwinst kunnen opleveren, zoals labelsoftware bijvoorbeeld van NiceLabel. Daarnaast is het misschien prettig vaste verzenddagen aan te houden. Wanneer je dit vooraf naar je klant communiceert, weet deze direct wat te verwachten.

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *